היסטורית מועדון קלוב התעופה חדרה

היסטורית מועדון קלוב התעופה חדרה

מאז ועד היום……

בחודש מרץ 1933, הוגשה בקשה לממשלת המנדט הבריטי ששלט במדינה, להקים את קלוב התעופה הנקרא אז בשם “הגמל המעופף”. עם אישור ממשלת המנדט, החלו החברים בהדרכה של נערים ובוגרים בקורסי דאייה בדאונים אמיתיים הנקראים ורונה. תוכנית הדאון הושגה מפולין וכאן בישראל החלו לבנות אותם בבי”ס “עמל” בחדרה במגמת הנגרות. חברים חדשים החלו להצטרף ולהוות למעשה את התשתית התעופתית למדינה שבדרך. יש לזכור כי עד אז לא נראו כלל מטוסים או מעופפים אחרים בשמי המדינה.
טיסה ראשונה שזכורה היתה ב- 5 במאי 1921, הטייס הבריטי פלין הודף התקפה על הישוב פתח תקווה עם מטוס אחד ולא רק זה, אלא מפזר מהאוויר גם אגרת לתושבים ובה הוא מתאר את מערך הכוחות הערבים העומד מולם. טיסה זו היתה נושא השיחה זמן רב והביאה רעיונות נוספים בישוב היהודי הקטן, להתפתחות התעופה הבטחונית היהודית בארץ ישראל. אירוע ראשון של התעופה הספורטיבית נערך במסגרת המכביה בשנת 1935. באירוע זה, בפעם הראשונה הוצג ספורט התעופה וקשה לתאר את ההדים לכך.
זהו ספורט מדהים ומסעיר לאותה תקופה, המחבר את הישוב היהודי בארץ אל העולם הגדול. משלחות מכל העולם באות לישראל. הגדולה מכולן היתה מגרמניה. באניה “עתיד” מגיעים הדאונים של המשלחת הגרמנית ואיתם גם אמיל פוהורילה, מתכנן דאוני הורונה ואחד ממניחי היסודות המקצועיים של קלוב התעופה. מלבד הידע המקצועי, מביאים אותם יהודי גרמניה גם את הרעיון להקים ארגון צבאי תעופתי במסווה של קלוב התעופה. מכאן שקלוב התעופה לא נולד כארגון ספורט חינני ותמים.
עם הזמן השליטה בקלוב התעופה עוברת מידי ישראל שוחט לידי אנשי “ההגנה” ובראשם דוד בן-גוריון.

בזמן מלחמת העולם השניה, נכנס קלוב התעופה לתחום הטיסה הממונעת והופך בעצם למחלקת הטיס של הפלמ”ח (פלוגות המחץ). בשנת 1942 ממוקמת יחידה האווירית הראשונה וכ- 30 איש עוברים קורס דאיה וטיסה במסווה של פעילות קלוב התעופה. כמו-כן הוקם גם ארגון נח”ת – נשים חובבות תעופה, המגייסות כספים ותורמות לקלוב התעופה כדי לקנות שני מטוסים מדגם טייגר מוט (TIGER MOTT) לכאורה לאימון בני נוער.

לקראת סוף מלחמת העולם השניה, ממנה “ההגנה” את יהושוע (אייזיק) אשל, לתפקיד יו”ר המועצה הארצישראלית לתעופה. במסווה של גוף אזרחי מתחילים לחזק את הגופים הבטחוניים. החל מנובמבר 1947, כאשר ענני מלחמת השחרור באופק, קלוב התעופה – הנמצא אז ברח’ מונטיפיורי 9 בת”א, משמש כיסוי למחתרת כוחות חיל האוויר של “ההגנה”.

פעילותו של קלוב התעופה משותקת במלחמת העצמאות, עקב גיוס מדריכיו לצבא ומסירת מטוסי הקלוב ל”שירות האוויר” שלימים הפך לחיל האוויר הישראלי.

לאחר קום המדינה חוזר הקלוב לשמש במתכונתו המקורית. וביולי 1951, מתקבל קלוב התעופה לישראל כחבר בפדרציה הבינלאומית לאוירונאוטיקה הנקרא F.A.I. והוא המוסד הבינל”א העליון לתעופה הספורטיבית העולמית.
בכך מוכר הקלוב כמוסד המייצג את ספורט התעופה בארץ ואת ספורט התעופה הישראלי בעולם כולו.
זוהי סגירת מעגל ששזורים בו ההיסטוריה של חיל האוויר ושל מדינת ישראל בכלל.

קלוב התעופה לישראל הפך בשנת 1985 מאגודה עותומנית לעמותה רשומה, ציבורית ומלכ”ר (ללא כוונות רווח), במשך השנים פעל והקים שלוחות רבות וסניפים בכל רחבי הארץ. במסגרת המעבר לעמותות, הוקמה עמותה נפרדת לכל ענף תעופה וקלוב התעופה מאחד את כולם ומהווה את ארגון הגג לתעופה הספורטיבית בישראל והיחיד המוכר ע”י הפדרציה הבינלאומית לתעופה F.A.I..
הקלוב מוכר בישראל ע”י כל הרשויות ומשרדי הממשלה ואף נתמך על-ידם.

המועדון ע'ש עמיחי הוניג ז'ל

קלוב התעופה בחדרה נקרא בפברואר 1946 רשמית ע”ש עמיחי הוניג ז”ל, שנפל במלחמת העולם השניה בעת שירותו כטייס בחיל האוויר המלכותי הבריטי. עמיחי היה הטייס הראשון בן חדרה שנפל.
עמיחי נולד בעיר פארת באוסטרליה המערבית בשנת 1919 להוריו חנה ומרדכי שניהם ילידי הארץ. כשהיה עמיחי בן 14 עלתה משפחתו חזרה לארץ, אביו עבד כמורה לעברית בחדרה. עמיחי היה מדריך ספורט בתנועת מכבי, סיים בהצלחה את ביה”ס החקלאי “כדורי” ועבד בחקלאות ודיג.
בראשית מלחמת העולם השנייה, התנדב לחיל האוויר הבריטי ועבר קורס טיס בבסיס פאיד במצרים. סיים בהצלחה את הקורס וקיבל “כנפיים” בבסיס חבאניה בעיראק, שם הוענקה לו גם דרגת סמל טיס. הוא נשלח לחזית במדבר המערבי והצטרף לטייסת 14 האוסטראלית.
ב- 30 באוגוסט 1943 המריאה מבסיס בארקה בשעה 07:27 בבוקר רביעיית מפציצי בופייטר. המוביל היה קצין התעופה (סגן) עמיחי הוניג, והמשימה – טיסת סיור ותקיפה לאורך החוף המערבי של יוון.
בשעה 09:44 חצתה את חופי האי לבנלס. בשעה 10:26 נראתה אניית סיור גרמנית יוצאת מאיזור תעלת לבקי. עמיחי פקד לתקוף וצלל עם מטוסו לעבר המטרה. כאשר הוא מוביל את התקיפה. כשנכנסו לטווח נשק הנ”מ, נפתחה עליהם אש קטלנית.
מטוסו של עמיחי נפגע מיד והחל מאבד גובה במהירות כשהוא עולה בלהבות. יתר הטייסים המשיכו בתקיפה והצליחו לפגוע באניה. הנווט של אחד המטוסים ראה את מטוסו של עמיחי גולש אל המים ומתרסק, כשהוא משאיר אחריו שובל אש.
כאשר חזרו המטוסים לבסיסם, הוכרזו עמיחי והנווט שלו, סמל פינלי כנעדרים.
שבע שנים היה עמיחי הוניג בחזקת נעדר ואיש לא ידע אם הוא חי או מת. בשנת 1950 נסעו הוריו ליוון כדי לחקור ולחפש את בנם. ארבעה שבועות נסעו מכפר לכפר סמוך לאיזור בו נראה מטוסו של עמיחי צולל בים. חקרו דייגים ואנשי מחתרת יוונים. לבסוף מצאו קבר של טייס בריטי אלמוני בשדה רחב ידיים ליד בית ספר לדייגים. נער שנכח בשעת הקבורה ידע לספר כי הגופה נפלטה מהים והצביע על מקום הקבורה.
מומחים זיהו את הגופה וביום 31 במאי 1950 הוא הובא לקבר ישראל בחלקת הנופלים בבית העלמין בחדרה.

בלפור סימן-טוב מייסד קלוב התעופה חדרה

בן אסתר ויעקב, נולד בירושלים בשנת 1925. בגיל 10 עבר יחד עם משפחתו לחדרה. בשנת 1940 התנדב לשורות “ההגנה”, סיים קורס מ”כים וגויס לנוטרות (J.S.P.).
בשנת 1944 ייסד את קלוב התעופה בחדרה, התאהב בתעופה וסחף אחריו עשרות בני נוער ומבוגרים. ב- 1946 סיים את קורס הדאייה ב”כפר ילדים” ולאחר כשנה סיים בהצלחה את קורס הטייס בחברת “אווירון” שהפכה לימים לחיל האוויר הישראלי. במלחמת העצמאות שירת כטייס בטייסת תל אביב ולאחר מכן בטייסת הגליל ובטייסת הנגב. שירת גם בטייסת 100וטייסת 128 והמשיך בצבא הקבע. השתתף במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים, מדריך דאייה ומפקד גדנ”ע אוויר. בשנת 1970 השתחרר בדרגת רס”ן והתמנה למפקד שרותי כבאות והצלה נתניה שרון.
אדם צנוע, ואוהב, מומחה לתולדות חיל האוויר, תרם רבות מהידע שלו להיסטוריה בחיל האוויר ובקלוב התעופה.
נפטר ביום 20.9.2008 והותיר אחריו שני ילדים, אתי ויעקב וחמישה נכדים.
יהי זכרו ברוך.