למה חשוב לעשות את מה שאוהבים?

למה חשוב לעשות את מה שאוהבים?

מה המשותף לאלברט איינשטיין, פול מקרטני, אברהם לינקולן ופאולו קואלו ?
כולם מצאו את ה”אלמנט” שלהם. אותו מקום שבו הם מרגישים הכי עצמם.
ד”ר קן רובינסון כתב על זה רב מכר, עכשיו בתרגום לעברית “המקום הנכון”.

ג’יליאן בת ה-8 היתה תלמידה בעייתית. ציוניה היו גרועים, היא נהגה להפריע בכיתה וכתב ידה היה בלתי קריא. ברוב ייאושה קיבלה הנהלת בית הספר שלה החלטה להעבירה למסגרת חינוך מיוחד. הוריה המודאגים ביקשו להיוועץ תחילה עם פסיכולוג ילדים.
ג’יליאן ישבה מול המטפל השקט, שעשה לפתע מעשה משונה: הוא הדליק את מכשיר הרדיו ויצא מהחדר, מותיר את ג’יליאן ללא השגחה. לא חלפו רגעים אחדים, והילדה קמה מכיסאה והחלה לפזז לקצב הצלילים ועל פניה חיוך גדול.”גברתי” אמר הפסיכולוג לאמה המהופנטת, שהביטה בחשאי בנעשה, “בתך לא חולה, היא רקדנית. קחי אותה לבית ספר למחול”.
לימים התפרסמה ג’יליאן הקטנה ברחבי העולם כג’יליאן לין, אחת הכוריאוגרפיות המשפיעות של תקופתנו. גם פול לא נהנה מלימודיו בבית הספר, בעיקר כשמוריו הכריחו אותו להאזין לתקליטים חורקים של מוסיקה קלאסית. בכל שנותיו במערכת החינוך, איש לא שם לב הכריחו אותו להאזין לתקליטים חורקים של מוסיקה קלאסית. בכל שנותיו במערכת החינוך, איש לא שם לב שלילד יש כישרון משלו. הוא ניסה להתקבל לשורות המקהלה בקתדרלה של עירו, ליברפול, אך נדחה בטענה שהוא לא זמר מספיק טוב. לימים, עם ג’ון לנון הקים פול מקרטני את הביטלס והפך לאחד המוסיקאים הנודעים בעולם. ואגב הוא לא היחיד: בשנות ה- 40 סירבה מקהלת בית ספר בדרום ארה”ב לקבל לשורותיה תלמיד בשם אלביס פרסלי, בטענה שקולו יפגע בצליל שהיא מבקשת ליצור. מחבר הספר סר בן רובינסון ד”ר לחינוך באמנות, משרטט בספרו תמונה של מערכות חינוך חולות ומיושנות, שבמקום לפתח כשרונות וכישורים, בוחרת לקבור את האינדבידואל. הוא מתאר בספרו אנשים שלמרות שמערכות החינוך הצליחו למצוא את ה”אלמנט” שלהם, אותו “מקום נכון” שבו הם מרגישים הכי נח והכי עצמם – ולהמריא. אחת מהנחות היסוד בספרו היתה שאנשים רבים לא ממש נהנים מהחיים שלהם. הם בעצם סובלים את החיים, עוברים אותם במקום להנות מהם. במהלך כתיבת הספר מעיד רובינסון שנפגש גם עם אנשים אוהבים את חייהם ולא מעלים בדעתם לעשות משהו אחר. לכולנו יש את היכולת למצוא את ה”אלמנט” שלנו,זה מורכב משני דברים: הראשון הוא לעשות את מה שאתה טוב בו באופן טבעי, והשני הוא שאתה אוהב את הדבר שאתה טוב בו. כך שלהיות ב”אלמנט” הוא המקום שבו הכישרון פוגש את התשוקה. כשאתה ב”אלמנט” הזמן עובר אחרת. הוא פשוט טס. לעומת זאת כשאתה עושה משהו שאתה לא אוהב, כל דקה היא נצח.

רובינסון עצמו חובב כדורגל שגדל בסמוך למגרש הכדורגל של קבוצת אברטון באנגליה, יועד מצעירותו להיות שחקן כדורגל גדול, אך מחלת הפוליו שחלה בה גדעה יכולת זו, הוא הועבר לבי”ס לחינוך מיוחד ושם התאפשר לו להתחבר ל”אלמנט” שלו – האמנות. “החוט המקשר בין כל דברים שעשיתי הוא התפיסה שלכולנו יש הרבה יותר כישרונות משאנחנו מודעים להם. אחת הסיבות שאנשים לא מגלים את כישרונם הוא האופן שבו מערכות החינוך הציבוריות התפתחו והדרך שבה הן מנוהלות. באופן עירוני דווקא מערכת שאמורה לפתח את הכישרון שבנו קוברת אותו במקרים רבים עמוק יותר.” לרובינסון ביקורת קשה על מערכות החינוך ברחבי העולם. לדבריו, מערכות החינוך הנוכחיות לא מותאמות לעידן שבו אנו חיים. “אני חושב שמערכת החינוך תקועה. אנו חיים בעולם שמשתנה במהירות על אחת כמה וכמה במזרח התיכון.” גידול אוכלוסייה עצום שמכפיל את עצמו והתקדמות טכנולוגית עוצרת נשימה. אנו חיים בתקופה מהפכנית וההרגשה היא שמערכת החינוך נגררת מאחור. כתוצאה מכך אנו לא ממש לוקחים חלק נכון ואמיתי בעולם שבו אנו חיים והילדים שלנו לא מכוונים למה שקורה סביבם. את התשובה מחלק רובינסון לשלוש: האחת מתייחסת לתוכניות הלימודים הצרות שצריכות להתרחב מלימודי מתמטיקה, מדעים ולשון לספורט ואמנויות. השנייה: מדובר דווקא על המורים וכישרונם להלהיב אותך ולחשוף אותך לעולמות שטרם הכרת. היום המורה הוא רק כלי להעברת תוכניות הלימוד. ההיבט השלישי הוא שיטת מבחני ההערכה: בסיס המבחנים הוא התעלמות מיכולותיו של הפרט ומכישרונו האישי. המבחנים בודקים את הנושאים שהם תוכנתו אליהם ולא את יכולותיו וכישרונותיו של הילד. דבר נוסף שמדבר עליו רובינסון הוא “מגפת ליקויי הלמידה”, רובינסון מקבל את ההנחה שיש הפרעות קשב וריכוז, אך טוען בתוקף שיש תופעה של איבחון יתר, אינפלציה. הוא עושה אנלוגיה לניתוח להסרת שקדים. “בתקופת ילדותי אם רק היית משתעל, היו מוציאים לך את השקדים. בכנסים שלי אני שואל את המשתתפים מי עבר ניתוח להסרת שקדים ?

75% מילידי שנות ה- 50-60 מצביעים, אך בקרב הצעירים מתחת לגיל 30, רק אדם אחד מצביע. זו היתה אופנה רפואית ובאופן דומה הילדים של היום מאובחנים בשוגג כלקויי למידה. רובינסון נזכר באם שסיפרה לו שבנה לא מסוגל לשבת בכיתה ושאובחנה אצלו הפרעת קשב וריכוז. שאלתי אותה מה בנה אוהב לעשות, והיא השיבה שהוא מנגן בגיטרה. שאלתי אם כאשר הוא מנגן הוא חסר מנוחה גם כן ? והיא ענתה שהוא מסוגל לשבת שעות בשקט ולנגן. כך שמה שאנו מדברים עליו בעצם, זה שאנשים שמכריחים אותם לסוג מסויים מאוד של פעילות שלא מתאימה להם. אני משוכנע שרבים מטופלים בתרופות בגלל תופעה שנעלמת מהם כאשר הם נמצאים ב”אלמנט” שלהם.

אנחנו מכריחים ילדים לשבת בשקט ליד שולחן בתקופה ההתפתחותית הכי מהירה שלהם. כשכל האינסטינקט שלהם הוא להיות אקטיביים. היום אנשים נתפסים כלקויי למידה כחבל הצלה, ומובן שזה מצויין לחברות התרופות. ילדינו חיים בעידן שיש בו הכי הרבה גירויים מאז ומעולם. אנחנו מענישים אותם על כך שדעתם מוסחת ועוד ממה ? מדברים בבית הספר שמשעממים אותם.

הילד צריך להחשף לכמה שיותר תחומי עניין וגירויים ובסוף הוא ימצא את ה”אלמנט” שלו, החינוך הבלתי פורמאלי וחוגי העשרה רבים יכולים לספק לילד את הדרך למצוא לעצמו את המקום שהכישרון יפגוש את התשוקה. קלוב התעופה בחדרה הוא אחד ממקומות אלה, לאורך שנותיי הרבות במועדון ראיתי ילדים רבים שונים ומגוונים, מלומדים ומוכשרים לצד “בעייתיים” שלדעתי “נדבק” להם והם הצליחו ועלו בכל התחומים, אישית ומקצועית והגיעו להישגים גבוהים ביותר ומצאו עצמם מדורגים היטב גם בשוק העבודה. אני לא מכיר אף בוגר של קלוב התעופה שהוא מובטל כיום או שמצבו הכלכלי קשה. מועדון התעופה איפשר לחבריו להגיע ולמצות את יכולותיהם. זו הסיבה שהתחברתי לכתבה ומצאתי לנכון להביאה לפניכם באתרנו.

לסיכום מתוך הכתבה:
“האלמנט לא תמיד יהיה משהו שתעשה למחייתך, אבל זה יספיק רק כחלק מהחיים. מה שחשוב הוא למצוא לזה זמן, כך ששאר הדברים יהפכו לנסבלים יותר. פגשתי לפני כמה חודשים את הדלאי למה, והוא אמר לי שעצם העובדה שנולדנו זה נס. הוא צודק. הסיכוי להיוולד הוא כל כך קטן, ותלוי בכל כך הרבה אנשים ונסיבות. והנה אתה הגעת. אז עכשיו מה תעשה ? פשוט תבזבז את הזמן או שתמצא משהו שממלא אותך ?

ביביליוגרפיה:
כתבתו של יוני הרש / ניו-יורק, ישראל היום 24.6.11.
“המקום הנכון” / ד”ר קן רובינסון / הוצאת כתר 2011.

כתבות נוספות

שיפוץ דאון וורונה 2022

דאון ורונה שנבנה ע”י תלמידי ביה”ס לנגרות בחדרה והועבר למוזיאון חיל האויר בחצרים לפני 40 שנה הוחזר למועדון קלוב התעופה חדרה לשיפוץ ייסודי תוך היצמדות לתכניות המקור. בסיום יוחזר הדאון למוזיאון לתצוגה.

קרא עוד

בחירת הקייטנה הנכונה לילדינו

עשינו עבורכם עבודה קטנה ולא מסובכת, מה יש שם בקייטנות, למה הילדים בשנים האחרונות פחות ופחות צורכים את הקייטנות, או שאנחנו ההורים פחות ופחות מאמינים וסומכים על מפעילי הקייטנות.

קרא עוד

הפלייאוף המדהים ביותר

בתחרויות טיסנים חופשיים בארץ מתקיימים חמישה סיבובים. המתחרים אשר ביצעו תוצאה מלאה בכל חמשת הסיבובים ממשיכים לטיסות ההמשך, שמתקיימות למחרת מיד עם הזריחה

קרא עוד

כתבות נוספות שיעניינו אותך

כיצד עובדת מערכת שלט רחוק

אם יש בבעלותכם, או שאתם חושבים לקנות מערכת שלט רחוק הפועלת בתחום רחב הפס של 2.4GHz תרצו בוודאי להבין כיצד בדיוק היא עובדת, מאמר זה ינסה לשפוך אור על דרך עבודתן של מערכות אלו.

קרא עוד »

בחירת הקייטנה הנכונה לילדינו

עשינו עבורכם עבודה קטנה ולא מסובכת, מה יש שם בקייטנות, למה הילדים בשנים האחרונות פחות ופחות צורכים את הקייטנות, או שאנחנו ההורים פחות ופחות מאמינים וסומכים על מפעילי הקייטנות.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד